Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας και του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου

Η Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας κάνει ένα ακόμη σημαντικό βήμα προς την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής και πνευματικής της αποστολής, μέσα από την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Η συνεργασία αυτή εντάσσεται στο ευρύτερο όραμα της Κοινότητας να καταστήσει το ιστορικό Ελληνικό Τετράγωνο έναν ζωντανό πόλο μάθησης, πολιτισμού και πνευματικής καλλιέργειας, με θεμέλιο λίθο τα ιστορικά της εκπαιδευτήρια.
Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας, κ. Ανδρέας Βαφειάδης, έχει επανειλημμένα εκφράσει την επιθυμία και τον στρατηγικό στόχο της Κοινότητας να αναβαθμίσει την έννοια της εκπαίδευσης στους χώρους της. Στο πλαίσιο αυτό, η προοπτική συνεργασιών με πανεπιστημιακά ιδρύματα αποτελεί σημαντικό βήμα για την αξιοποίηση των ιστορικών σχολικών συγκροτημάτων της ΕΚΑ και τη μετατροπή τους σε χώρους σύγχρονης γνώσης, έρευνας και εκπαίδευσης.
Το Ελληνικό Τετράγωνο ως κέντρο μάθησης και πολιτισμού
Η Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας υπήρξε διαχρονικά φορέας παιδείας, πολιτισμού και κοινωνικής προσφοράς. Τα σχολεία της δεν αποτέλεσαν απλώς εκπαιδευτικούς χώρους, αλλά φυτώρια γνώσης, ήθους και ελληνικής συνείδησης για γενιές Αιγυπτιωτών.
Με αυτή την ιστορική παρακαταθήκη ως αφετηρία, η Κοινότητα επιδιώκει σήμερα να δώσει νέα δυναμική στα εκπαιδευτήριά της. Η συνεργασία με πανεπιστημιακούς φορείς δεν έχει μόνο συμβολικό χαρακτήρα. Αποτελεί ουσιαστικό εργαλείο για τη σύνδεση της ιστορικής μνήμης με τη σύγχρονη εκπαιδευτική πράξη.
Στόχος είναι το Ελληνικό Τετράγωνο να μην παραμείνει απλώς μνημείο ενός ένδοξου παρελθόντος, αλλά να λειτουργήσει ως ενεργό κύτταρο γνώσης, δημιουργίας και προόδου.
Η συνεργασία με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Ένα από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα με τα οποία η Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας έχει αναπτύξει ουσιαστική επικοινωνία είναι το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Το ΕΑΠ αποτελεί το μοναδικό δημόσιο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα στην Ελλάδα που παρέχει σπουδές αποκλειστικά με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ιδρύθηκε το 1992, εδρεύει στην Πάτρα και προσφέρει τίτλους σπουδών ισότιμους με εκείνους των υπόλοιπων δημόσιων πανεπιστημίων της χώρας.
Η επαφή της ΕΚΑ με το ΕΑΠ ξεκίνησε με την επίσκεψη εκπροσώπων και καθηγητών του Πανεπιστημίου στα γραφεία της Κοινότητας. Κατά την επίσκεψη αυτή, τους δόθηκε η δυνατότητα πρόσβασης στο πλούσιο αρχειακό υλικό της ΕΚΑ, καθώς και η ευκαιρία να παρατηρήσουν, να μελετήσουν και να καταγράψουν τα ιστορικά όργανα Φυσικής και Χημείας που διατηρεί η Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας.
Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στον εκπαιδευτικό του Αβερωφείου Γυμνασίου – Λυκείου, κ. Νικόλαο Χαραλαμπάκη, ο οποίος συνέβαλε ουσιαστικά στην πραγματοποίηση της επίσκεψης των εκπροσώπων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου στο Ελληνικό Τετράγωνο.
Μια υπογραφή με ιδιαίτερο συμβολισμό
Η επίσημη υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της τιμητικής εκδήλωσης για τον κ. Μάρκο Ραμό, έναν άνθρωπο, εκπαιδευτικό και επιστήμονα που σφράγισε με την παρουσία του το Αβερώφειο και άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στις ψυχές και τις συνειδήσεις πολλών γενεών μαθητών.
Σε αυτή τη συγκινητική εκδήλωση, η εκπαιδευτική μνήμη συνδέθηκε με το μέλλον. Η τιμή προς έναν σπουδαίο δάσκαλο συνδυάστηκε με την επίσημη έναρξη μιας νέας πανεπιστημιακής συνεργασίας, η οποία ανοίγει προοπτικές για την περαιτέρω αξιοποίηση της εκπαιδευτικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας.
Την Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας εκπροσώπησε ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας, κ. Δημήτριος Κάβουρας, συνοδευόμενος από τον Κοινοτικό Επίτροπο, κ. Ευάγγελο Νεαμονίτη.
Ο κ. Κάβουρας κατέθεσε το Μνημόνιο Συνεργασίας, το οποίο είχε ήδη υπογραφεί στην Αλεξάνδρεια από τον Πρόεδρο της ΕΚΑ, κ. Ανδρέα Βαφειάδη. Στη συνέχεια, το Μνημόνιο υπεγράφη επισήμως και από τον Πρύτανη του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, κ. Εμμανουήλ Κουτούζη, μέσα σε κλίμα ικανοποίησης και συγκίνησης.
Η εκπαιδευτική κληρονομιά της ΕΚΑ
Κατά την ομιλία του, ο κ. Κάβουρας αναφέρθηκε με ιδιαίτερο συμβολισμό στην πολιτιστική και εκπαιδευτική προσφορά των κοινοτικών εκπαιδευτηρίων της Αλεξάνδρειας, υπογραμμίζοντας ότι τα εργαστήρια Φυσικής, Χημείας και άλλων μαθημάτων λειτουργούσαν σε υψηλό επίπεδο σε μια εποχή κατά την οποία πολλά εκπαιδευτήρια στην Ελλάδα δεν διέθεταν αντίστοιχες υποδομές.
Η αναφορά αυτή ανέδειξε όχι μόνο το υψηλό επίπεδο των σχολείων της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας, αλλά και την πρωτοποριακή τους συμβολή στην εκπαίδευση των Ελλήνων της Αιγύπτου.
Το νέο Μνημόνιο Συνεργασίας έρχεται να συνδέσει αυτή την ιστορική εκπαιδευτική παράδοση με τις ανάγκες και τις δυνατότητες της σύγχρονης εποχής.
Δήλωση του Προέδρου της ΕΚΑ, κ. Ανδρέα Βαφειάδη
Αναφερόμενος στη συνεργασία με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας, κ. Ανδρέας Βαφειάδης, δήλωσε:
«Για την Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας, ο υπ’ αριθμόν ένας στόχος της είναι η αναβάθμιση, η διασφάλιση και η ποιοτική λειτουργία των εκπαιδευτηρίων της. Μέσα από αυτά τα σχολεία όλοι οι Αιγυπτιώτες μορφωθήκαμε, καλλιεργηθήκαμε ως άτομα και προσωπικότητες και προοδεύσαμε στη ζωή μας.
Παράλληλα, αισθανόμαστε την ανάγκη, ως ιερό καθήκον, να προστατεύσουμε τα ιστορικά μας κληροδοτήματα, αλλά και να εκσυγχρονίσουμε τη λειτουργία των σχολείων που μας άφησαν οι ευεργέτες πρόγονοί μας. Έχουμε όμως και την ηθική υποχρέωση να τα παραδώσουμε στις νέες γενιές που ακολουθούν, όχι ως παρακμιακά κτίρια, αλλά ως ζωντανά κύτταρα πολιτισμού, προόδου και πνευματικής καλλιέργειας.
Έχουμε μείνει λίγοι, αλλά με την ενότητα, τη συσπείρωση και την κοινή επιδίωξη, ευελπιστούμε να θέσουμε τις βάσεις και τις προοπτικές για το μέλλον, όχι μόνο των σχολείων μας, αλλά και της παροικίας στο σύνολό της.
Γι’ αυτό και το Μνημόνιο Συνεργασίας με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο μάς χαροποιεί, καθώς ικανοποιεί τον στόχο μας και εντάσσεται στο πλαίσιο των προσπαθειών μας για ένα Ελληνικό Τετράγωνο που θα λειτουργεί ως κέντρο εκμάθησης, προόδου και σύγχρονης εκπαιδευτικής αντίληψης».
Ένα νέο κεφάλαιο για την ελληνική παιδεία στην Αλεξάνδρεια
Η υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας και του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου αποτελεί μια πρωτοβουλία με ιδιαίτερη σημασία.
Δεν πρόκειται μόνο για μια θεσμική συμφωνία. Πρόκειται για μια πράξη συνέχειας, μνήμης και ευθύνης απέναντι στην ιστορία της ελληνικής παιδείας στην Αλεξάνδρεια.
Η συνεργασία αυτή ανοίγει νέους δρόμους για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού, αρχειακού και επιστημονικού πλούτου της Κοινότητας, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει το όραμα για ένα Ελληνικό Τετράγωνο ζωντανό, δημιουργικό και ανοικτό στη γνώση.
Με σεβασμό στο παρελθόν και βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, η Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας συνεχίζει να υπηρετεί τον διαχρονικό της ρόλο: να αποτελεί σημείο αναφοράς της ελληνικής παιδείας, του πολιτισμού και της πνευματικής καλλιέργειας στην ιστορική πόλη της Αλεξάνδρειας.
(Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας)
