Δωρεάν επιμορφωτικό πρόγραμμα για εθελοντές δασκάλους ελληνικών στις Η.Π.Α. από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Ένα σημαντικό επιμορφωτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε εθελοντές της ελληνικής ομογένειας στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίοι διδάσκουν την ελληνική γλώσσα χωρίς να διαθέτουν παιδαγωγική κατάρτιση, πρόκειται να προσφέρει δωρεάν το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, επιβεβαιώνοντας τον ενεργό ρόλο του στη στήριξη της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό.
Το πρόγραμμα φέρει τον τίτλο «Γενικές παιδαγωγικές και γλωσσικές αρχές διδακτικής της ελληνικής γλώσσας για εθελοντές της ομογένειας (μη παιδαγωγούς)» και οργανώνεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σε συνεργασία με την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αμερικής, το Εργαστήριο Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής και το Maliotis Cultural Center του Hellenic College Holy Cross.
Επιστημονική ευθύνη και διεθνής προσανατολισμός
Επιστημονικώς υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Νικολέττα Τσιτσανούδη Μαλλίδη, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Ελληνικής Γλώσσας και Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Το πρόγραμμα υλοποιείται στο πλαίσιο της λειτουργίας του Διεθνούς Γραφείου του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το οποίο εγκαινιάστηκε πρόσφατα από τον Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος και την Πρύτανη του Ιδρύματος, Άννα Μπατιστάτου, υπογραμμίζοντας τον διεθνή προσανατολισμό και τη στρατηγική εξωστρέφεια του Πανεπιστημίου.
Δομή και διάρκεια του προγράμματος
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα θα διεξαχθεί εξ ολοκλήρου διαδικτυακά, θα ξεκινήσει στις 17 Ιανουαρίου 2026και θα ολοκληρωθεί στις 4 Απριλίου 2026. Περιλαμβάνει 12 συνεδρίες και, στην αρχική φάση, θα δεχθεί 30 συμμετέχοντες και συμμετέχουσες, με δυνατότητα επέκτασης.
Η επιλογή θα γίνει με γεωγραφικά κριτήρια, ώστε να εκπροσωπηθούν όλες οι Μητροπόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών, αλλά και με επαγγελματικά κριτήρια, προκειμένου να υποστηριχθούν όσοι επιθυμούν να συμβάλουν ουσιαστικά στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας. Στο πρόγραμμα θα διδάξουν ακαδημαϊκοί και διδάκτορες από ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια.
Η ελληνική γλώσσα ως φορέας πολιτισμικής ταυτότητας
Κεντρική φιλοσοφία του προγράμματος είναι η θεώρηση της ελληνικής γλώσσας όχι απλώς ως εργαλείου επικοινωνίας, αλλά ως φορέα πολιτισμικής μνήμης, ιστορικής συνέχειας και συλλογικής ταυτότητας. Στόχος είναι η παροχή ενός συνεκτικού πλαισίου παιδαγωγικών γνώσεων και διδακτικών δεξιοτήτων σε εθελοντές που, αν και δεν έχουν παιδαγωγική εκπαίδευση, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας στις κοινότητες της διασποράς.
Η δομή του προγράμματος συνδυάζει θεωρία και πράξη. Αναλύονται οι προκλήσεις της διδασκαλίας της ελληνικής ως γλώσσας πολιτιστικής κληρονομιάς, η διαχείριση γλωσσικών λαθών και οι επικοινωνιακές προσεγγίσεις, ενώ παράλληλα οι συμμετέχοντες εκπαιδεύονται στον σχεδιασμό διδακτικών σεναρίων και στη δημιουργία δραστηριοτήτων που αξιοποιούν τη λογοτεχνία, τη μουσική και διαθεματικά στοιχεία.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενεργό συμμετοχή του μαθητή, στη γλωσσική ποικιλότητα, στη δημιουργία υποστηρικτικών μαθησιακών περιβαλλόντων, καθώς και στην αξιοποίηση ψηφιακών τεχνολογιών και εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης.
Επένδυση στο μέλλον της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης
Η καινοτομία του προγράμματος έγκειται στη επιστημονικά τεκμηριωμένη σύνθεση θεωρίας και εκπαιδευτικής πράξης, αλλά και στη σαφή στόχευση: την ενίσχυση της βιωσιμότητας της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στην ομογένεια. Οι συμμετέχοντες, ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα, θα διαθέτουν πρακτικές δεξιότητες και έτοιμα διδακτικά εργαλεία, ικανά να εφαρμοστούν άμεσα στις τάξεις των κοινοτήτων τους.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που αναδεικνύει τη συνεργασία πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και ομογενειακών φορέων, επενδύοντας ουσιαστικά στη γλώσσα ως ζωντανό φορέα πολιτισμού και συνέχειας του Ελληνισμού.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)
