Οι προτάσεις του ΣΑΕ Ωκεανίας και Άπω Ανατολής στο Στρατηγικό Σχέδιο ΥΠΕΞ για τον Απόδημο Ελληνισμό

ΟΜΟΓΕΝΕΙΑΚΑ-ΠΑΡΟΙΚΙΑΚΑ-ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

Με ανάρτησή του στην σελίδα της Δημόσιας Διαβούλευσης του ΥΠΕΞ για το <« Στρατηγικό Σχέδιο Υπουργείου Εξωτερικών για τον Απόδημο Ελληνισμό»2024-27> τοποθετείται με σειρά προτάσεων το ΣΑΕ Ωκεανίας και Άπω Ανατολής, το οποίο χάρη στις ενέργειες του πρώην Συντονιστή Ωκεανίας και Άπω Ανατολής  Γιώργου Αγγελόπουλου έχει καταχωρηθεί ως Ανώνυμη Εταιρεία στην Εφορία της Αυστραλίας και, έτσι, παρά την (δυστυχώς) ευρύτερη απενεργοποίηση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού από το 2012, εξακολουθεί να ενεργοποιείται ως ΣΑΕ στον Νέο Κόσμο.

Μεταφέρουμε από τη σελίδα του ΥΠΕΞ το κείμενο των αξιόλογων παρατηρήσεων και προτάσεων του ΣΑΕ Ωκεανίας και Άπω Ανατολής επί του “Σχεδίου”. Διατηρείται η ορθογραφία του συντάκτη.

<<16 Αυγούστου 2024, 14:40 | ΣΑΕ ΩΚΕΑΝΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ

Μόνιμος Σύνδεσμος

Σχετικά με το « Στρατηγικό Σχέδιο Υπουργείου Εξωτερικών για τον Απόδημο Ελληνισμό»2024-27» έχουμε να κάνουμε μερικές επισημάνσεις:

Το κείμενο της διαβούλευσης όπως και σε προηγούμενες περιπτώσεις δεν θα φτάσει ποτέ στο μεγαλύτερο μέρος της Οργανωμένης και μη Ομογένειας. Ο χρόνος λίγος και η προώθησή στους τελικούς αποδέκτες σχεδόν στάσιμη. Δεν υπήρξε από ότι φαίνεται ενεργοποίηση των προξενικών αρχών προς αυτή την κατεύθυνση ή ήταν ανεπαρκής. Η γλώσσα είναι άλλος ένας βασικός παράγοντας για τη μη συμμετοχή των νεότερων γενιών σε μια τέτοια διαδικτυακή διαδικασία.

Η προσπάθεια όμως έστω και με αυτό τον «περιοριστικό» τρόπο είναι ενδιαφέρουσα και ακουμπά κάποια θέματα ζωτικής σημασίας , σύμφωνα με νέα δεδομένα ,για τον Απόδημο Ελληνισμό αν και οι κατευθύνσεις ενδυνάμωσης των δεσμών με την Ελληνική διασπορά πηγάζουν από το Μητροπολιτικό Κέντρο και η οργανωμένη ή μη ομογένεια « «αποφαίνονται» ως αποδέκτες κυρίως ων συστατικών που συνθέτουν αυτό που αποκαλούμε « Ελληνικότητα».

Η ουσιαστική αμφίδρομη και αναβαθμισμένη επικοινωνία με την ελληνική διασπορά , η ενδυνάμωση του Ελληνικού στοιχείου ανά τον κόσμο και η αξιοποίηση της Ομογένειας για την ανάδειξή θεμάτων ελληνικού ενδιαφέροντος αποτελεί όπως τονίζεται « το Στρατηγικό Όραμα για τον Απόδημο Ελληνισμό»

Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκαν και δραστηριοποιήθηκαν για μεγάλα διαστήματα και εντατικά ,θεσμοθετημένα όργανα όπως το Συμβούλιο Αποδήμου Ελληνισμού . Και σε αυτές τις κατευθύνσεις η προσπάθειες εκτός ελαχίστων περιπτώσεων δεν έτυχαν τη στήριξη της ελληνικής Πολιτείας. Συμφωνούμε σήμερα ότι έχει αλλάξει ο τρόπος των παροικιακών δομών και ο τρόπος λειτουργίας των οργανισμών μας .Τα προβλήματα όμως της πρώτης και δεύτερης γενιάς παραμένουν ενώ οι νεότερες γενιές έχουν αποξενωθεί από τα θέματα και τους προβληματισμούς που αναδεύονται γύρω από την οργανωμένη και μη ομογένεια και οι νέο- μετανάστες ενδιαφέρονται κυρίως να σταθεροποιηθούν βιοποριστικά.

Η ανάγκη συσπείρωσης των Οργανισμών και των οργάνων που πηγάζουν από αυτά αποτελούν « Συντονιστική προτεραιότητα » πάντοτε στα πλαίσια που καθορίζονται από την οργανωμένη βάση για την ενίσχυσή τους σε όλες τις εκφάνσεις της ποαροικιακής δραστηριότητας και ύπαρξης.

Η Ελληνική διασπορά είναι ένα πανάρχαιο φαινόμενο και ως φαινόμενο διαχρονικό έχει σημαδέψει τον ελληνικό πολιτισμό από την πρώτη του εμφάνισή μέχρι σήμερα . Βρισκόμαστε σήμερα αναμφίβολα σε ένα σταυροδρόμι που θέτει επιτακτικό το ερώτημα πως μπορούμε να ανήκουμε σε δύο κράτη η σε δύο πολιτισμούς. Με άλλα λόγια πως μπορούμε ως οργανωμένη έκφραση του ελληνισμού της διασποράς να ενσταλάξουμε στην νέα γενιά την αγάπη για την Μητροπολιτική Ελλάδα και ταυτόχρονα την πίστη στις χώρες που δρούμε και αναπτυσσόμεθα .

Και η Ελληνική διασπορά μέσα από τα όργανά της ,χωρίς περιορισμούς και εμπόδια , θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη ότι πρέπει συμβάλει στην μεταλαμπάδευση όλων εκείνων των στοιχείων που συναπαρτίζουν την ελληνική « ταυτότητα» για να κρατήσουμε κοντά στον ελληνισμό τις νέες γενιές όχι από συναισθηματικό ενδιαφέρον αλλά από την βαθιά πεποίθηση ότι η αγάπη της Ελλάδας δεν συγκρούεται ή αντιφάσκει με την αφοσίωση στην εκάστοτε χώρα που ζουν οι Έλληνες.

Και φυσικά σε αυτή τη προσπάθεια δεν μπορεί να μείνει κανένας στο περιθώριο. Η συνεργασία όλων φορέων συμπεριλαμβανόμένης και της εκκλησίας που αποτελεί αναπόσπαστο και ισχυρό κομμάτι Οργανωμένης μας ομογένειας,.

Η αποτελεσματικότητα της Οργανωμένης και διάσπαρτης ομογένειας επαφίεται στην αναγνώριση και ισχυροποίηση θεσμικών , των αντιπροσωπευτικών και μη Οργάνων της Ομογένειας ,και στην συνεργασία της με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου εξωτερικών και των προξενικών και διπλωματικών Αρχών μας.

Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού

« Το Νομοσχέδιο για την επαναλειτουργία του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο του 2021 από την κυβερνητική πλειοψηφία και από τότε μέχρι σήμερα δεν ενεργοποιήθηκε ο σχετικός νόμος. (Είναι ίσως πρωτάκουστο ειδικά για μας του Έλληνες του εξωτερικού να ψηφίζεται ένας νόμος και να μένει ανενεργός για σχεδόν τρία χρόνια. )

Όπως έχει αναφερθεί και προηγούμενα στην πορεία για την ψήφιση του νομοσχεδίου αγνοήθηκαν οι εισηγήσεις της Οργανωμένης και μη Ομογένειας και το νομοσχέδιο ψηφίστηκε με τεράστιες λειτουργικές και οργανωτικές αδυναμίες και περιορισμένο τον ρόλο του ΣΑΕ μόνο ως συμβουλευτικό Όργανο της Ελληνικής Πολιτείας. Πιστεύουμε μελλοντικά να γίνουν σχετικές αλλαγές για τη καλύτερη λειτουργικότητα του οργάνου και την ενίσχυση του ρόλου του σε σχέση με την ομογένεια και ελληνική πολιτεία ..Και μέσα από πλατιά κοινοβουλευτική συναίνεση να επαναπροσδιοριστεί ο ρόλος του ΣΑΕ όπως προβλέπεται στο ελληνικό Σύνταγμα (άρθρο 108).

Έφτασε λοιπόν ο χρόνος να περάσουμε σε ένα άλλο στάδιο λειτουργίας του ΣΑΕ, ένα στάδιο ωρίμανσης και γόνιμης συμβολής στη λειτουργία της πολιτικής ζωής στη Διασπορά και την μητρόπολη, ούτως ώστε το ΣΑΕ να αποτελέσει την μεγάλη και αποτελεσματική γέφυρα επικοινωνίας, συγκλίσεως και συμπόρευσης των δυνάμεων του Ελληνισμού απανταχού της γης.

Αυτό το στάδιο ωρίμανσης και συνετής λειτουργίας του ΣΑΕ πιστεύουμε ότι θα οδηγήσει σε μια περίοδο ανανέωσής των πολιτικών δυνάμεων της Ελληνικής Διασποράς , σε άμεση επαφή με την μητροπολιτική Ελλάδα και σε διαρκή συνεργασία με τους πολιτικούς της θεσμούς και εκπροσώπους . Βρισκόμαστε λοιπόν μπροστά στην ανάγκη λήψης μεγάλων αποφάσεων με μακροπρόθεσμη επιρροή και για τούτο θα πρέπει να σκεφτούμε συστηματικά και πολύπλευρα για τα ζητήματα πού μας απασχολούν και που προσδιορίζονται στις σχετικές ενότητες του Στρατηγικού Σχεδίου του ΥΠΕΞ

Το μέλλον ανήκει σε ελληνισμό δραστήριο , δημιουργικό , ένα ελληνισμό οι φορείς του οποίου θα πετύχουν να φέρουν την νέα γενιά σε βαθιά και δημιουργική επαφή με την Ελλάδα , μια επαφή ικανή να επιφέρει πολλαπλά οφέλη και πλεονεκτήματα.»

Ψήφος Αποδήμων:

Ο νόμος για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού εμφανίζεται « κολοβός» ενώ αποκλείει τη συντριπτική πλειοψηφία των ομογενών που είναι εγγεγραμμένοι στα εκλογικά δημοτολόγια να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονή τους στις εθνικές εκλογές στην Ελλάδα.

Η τελευταία εξέλιξη για την επιστολική ψήφο στις τελευταίες ευρωεκλογές είναι θετική , όμως το ζητούμενό για το ΣΑΕ είναι και η επιστολική ψήφος για τις εθνικές εκλογές , η κατάργηση περιοριστικών όρων συμμετοχής στις εκλογές αλλά και η εκλογή αντιπροσώπων των αποδήμων μέσα από εκλογικές περιέργειες του απανταχού ελληνισμού και όχι από το επικρατείας.

Ναι στη συνταγματική ισότητά της ψήφου για τους Έλληνες μέσα και έξω από την ελληνική επικράτεια. Ναι στη κοινοβουλευτική συναίνεση για την ψήφο των αποδήμων που θα πρέπει να έχει στόχο τη διευκόλυνση των Ελλήνων του εξωτερικού δίνοντας το δικαίωμά του εκλέγειν και εκλέγεσθε από τον τόπο διαμονής τους χωρίς διαχωριστικές μπάρες συμμετοχής.

( Απαραίτητη προϋπόθεση η καταγραφή όλων των Ελλήνων του εξωτερικού που είναι εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια της Ελλάδος για το σωστό προγραμματισμό… )

Υπουργείο Απόδημου Ελληνισμού

Η Ενσωμάτωση της ΓΓΑΕ σε άλλες υπηρεσίες , η υποβάθμιση του ρόλου του ΣΑΕ που λειτουργούσε ως θεσμικό όργανο της Ομογένειας και η μη ενεργοποίηση των διαδικασιών για την επαναλειτουργία του , οι περιοριστικοί όροι για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού , σημαντικά ζητήματα που αφορούν την ελληνομάθεια, τον πολιτισμό , το αθλητισμό ,την επιχειρηματικότητα, την κοινωνική αλληλεγγύη , την στήριξη των εθνικών μας θεμάτων στηρίζονται σχεδόν αποκλειστικά στην σημερινή ομογενειακή δομή κατά πολιτεία ή περιφέρεια και όχι συγκροτημένα σε παγκόσμια κλίμακα. Πολλά θέματα σε σχέση με την πατρίδα , φορολογικά εκπαίδευσης , μεναστών – νέο-μεταναστών είναι ακόμα στο επίπεδο της ασαφούς πληροφόρησης

Στα πλαίσια των γιορτασμών για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση γινόταν προσπάθειες από το ΣΑΕ, Φορείς της Ομογένειάς και ελλαδικού χώρου να συμβάλλουν στην προσπάθεια μεγαλύτερης δυνατής σύμπνοιας για την ευρύτερη ενεργοποίηση του Ελληνισμού σε ζητήματα μέσα και έξω από την Ελλάδα. Οι προσπάθειες όλων συντάχτηκαν διαχρονικά και επανήλθαν με την πρωτοβουλία του Ομ. Καθηγητή της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Ι. Τουλουμάκου και 28 άλλων πανεπιστημιακών και τη στήριξη της ομογένειας και ΟΜΜΕ να αναδείξουνε την αναγκαιότητα Ίδρυσης Υπουργείου Απόδημου Ελληνισμού.

Η ίδρυση του Υπουργείου Απόδημου Ελληνισμού θα ενισχύσει τις θέσεις της γενέτειρας με τον Απόδημο Ελληνισμό σε θέματα που αφορούν άμεσα την πατρίδα και την ομογένεια και να αντιμετωπιστούν από κοινού και οργανωμένα η ρύθμιση των σχέσεων ,λειτουργικά προβλήματα , σημαντικά ζήτημα εθνικής επιβίωσης και τις προκλήσεις του αιώνα που διανύουμε.

Η ομογένεια μας , μια Ελλάδα έξω από την Ελλάδα , μια Ελλάδα εκατομμύριών ομογενών , δικαιωματικά χρειάζεται τη συγκέντρωση υπηρεσιών που τους αφορούν σε μια υπηρεσία σε ένα κεντρικό φορέα , σε «ένα Αυτόνομο Υπουργείο που θα αναφέρονται για την γρήγορη και αποτελεσματική επίλυσή τους.

Αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών από τις Προξενικές Αρχές

Συμφωνούμε ότι ο κρατικός μηχανισμός θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ομογενών για αποτελεσματική και γρήγορη επίλυση προβλημάτων τους σε θέματα που τους αφορούν χρησιμοποιώντας τις νέες συνθήκες ψηφιακής τεχνολογίας . Χωρίς ‘όμως έμπειρο και ενισχυμένο προσωπικό τα προβλήματα δεν θα εξαλειφτούν. Αυτό που πρέπει να αποφευχθεί είναι η απαλλαγή από τις χρονοβόρες διαδικασίες.

Αξιοποίηση της Παρουσίας του Ομογενειακού στοιχείου για της ενίσχυση της Εικόνας της Χώρας

Η ομογένεια όπως και στο παρελθόν ενισχύει πάντα δημοκρατικά τα όργανα εκείνα που έχουν στόχο και εργάζονται για την προώθηση της εξωτερικής πολιτικής μας και την ενδυνάμωση της εικόνας της χώρας μας. Απαραίτητη και ουσιαστική η αμφίδρομη πληροφόρηση.

Ελληνομάθεια/Συμβολή της ελληνικής Πολιτείας

Σύμφωνά με τις ανάγκες και απαιτήσεις της τοπικής Κοινωνίας νεότερες γενιές οδηγήθηκαν και οδηγούνται καθημερινά σε κατευθύνσεις που πλάθονται στον περίγυρο της Αυστραλέζικής κοινωνίας , όπου οι αφομοιωτικές τάσεις της είναι μια πρακτική όπου ‘άμεσα πλην σαφώς ακολουθείτε και όπου ακόμα γλώσσες με εμπορική σημασία παρωθούνται περισσότερο σα βάρος των λεγόμενων «κοινοτικών » γλωσσών. Το πρόβλημα λοιπόν διευρύνεται με κάθε νέα γενιά , που ενώ στην πλειοψηφία της υπερήφανα αυτό-προσδιορίζεται σαν Ελληνική χάνει τα βασικά στοιχεία ελληνικότητάς : Τη γλώσσα κατά πολύ, τα ήθη , τα έθιμα και το θρήσκευμα σε μικρότερούς βαθμούς.

Έτσι σήμερα τα προβλήματα απαιτούν διαφορετικής τάξης προγραμματισμό και δράση για να διατηρήσουμε σε κάποια βαθμό και τη γλώσσα μας και τον πολιτισμό μας.

Η εκπαίδευση οφείλει να αποτελεί τον κύριο μοχλό δημιουργικής Ελληνικής παρουσίας για την περιφέρεια Ωκεανίας και όχι μόνο και πρέπει να αποτελεί το κεντρικό πεδίο δράσης όλων των Φορέων. Η Ελληνική εκπαιδευτική παρουσία χρειάζεται συντονισμό με στόχο την αποτελεσματικότερή οργάνωσή της,

Χρειάζονται άμεσα πρωτοβουλίες από τους φορείς και τα θεσμικά όργανά με στόχο την καθολική συνεργασία της ομογένειας στον τομέα της ελληνομάθειας και όχι μόνο και φυσικά με την άμεση στήριξη και αρωγή της ελληνικής πολιτείας.

Παρεμβατική Δράση της Ομογένειας /Τεχνολογικές /ψηφιακές εξελίξεις

Η Ομογένεια πρέπει να ενεργοποιήσει την παρεμβατική της δράση όχι απλώς αφορμώμενη από τις καλές προθέσεις και ανιδιοτελή συμμετοχή συγκεκριμένων ατόμων αλλά με την οργανωμένη και συστηματική προβολή της ελληνικής παρουσίας. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω του διαδικτύου ,της δορυφορικής τηλεόρασης και άλλων ΟΜΜΕ. Αυτή η παρέμβαση πρέπει να αποβλέπει στην βαθιά δομή των εξελίξεων , να την προετοιμάζει και να προλειαίνει το έδαφος για συγκεκριμένα προγράμματα δράσης του « Στρατηγικού Σχεδίου Υπουργείου Εξωτερικών για τον Απόδημο Ελληνισμό»2024-27» . Με τις νέες τεχνολογίες και τα σημερινά δεδομένα μπορούν να υλοποιηθούν μερικώς οι κατευθύνσεις για την αναφορά , καταγραφή και οργάνωση και δικτύωση του Ομογενειακού Οργανωμένου ελληνισμού αλλά και της διάσπαρτης επιχειρηματικής , εκπαιδευτικής και επιστημονικής ομογένειας και όχι μόνο..

Ελπίζουμε να ενισχυθούν όλα τα προγράμματα εφόσον στοχεύουν στην αντιμετώπιση τις ανάγκες τόσο της Οργανωμένης και μη της διασποράς όσο και της Ελλάδας. Παλιότερά οι προσπάθειες για τα ίδια θέματα , σε διαφορετικές συνθήκες, που προωθήθηκαν από το θεσμικό όργανο των Αποδήμων το ΣΑΕ, δεν βρήκαν ανταπόκριση η αγνοήθηκαν από την ελληνική πολιτεία.

ΣΑΕ Ωκεανίας και ‘Άπω Ανατολής

Σύδνεϋ 16/8/24>>

(www.panhellenicpost.com)