H λαογραφική έκθεση του Κωνσταντίνου Καλυμνιού: «Από την Ήπειρο στους Αντίποδες: Πολυπολιτιστικές Δομές σε Αντικείμενα»
Εντυπωσίασε η Έκθεση του Κωνσταντίνου Καλυμνιού στην πολιτειακή Βουλή της Βικτώριας στην Αυστραλία.
Ο αρχηγός της πολιτειακής αντιπολίτευσης, Matthew Guy, εγκαινίασε την Τρίτη βράδυ την Λαογραφική Έκθεση του Κωνσταντίνου Καλυμνιού «Από την Ήπειρο στους Αντίποδες: Πολυπολιτιστικές Δομές σε Αντικείμενα», την οποία οργάνωσε η Πνευματική Εστία Ελληνίδων Μελβούρνης, με τελετάρχη τον Γιώργο Ντονικιάν.
Εγκανιάζοντας την έκθεση και με μαζική την προσέλευση επισκεπτών, ο Matthew Guy αναφέρθηκε στο πρόσωπο του Κωνσταντίνου Καλυμνιού και στις ποικίλες πολιτιστικές δραστηριότητές του, ο οποίος προσπαθεί για πολλά χρόνια με διάφορους τρόπους να αναδείξει άγνωστες πτυχές τις ελληνικής παράδοσης και να τις συσχετίσει με την σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες της Βικτώριας.
Τόνισε ότι η Έκθεση του Κωνσταντίνου Καλυμνιού, που αποτελείται από σπάνιες γυναικείες φορεσιές και κοσμήματα του 19ου αιώνα, κυρίως από την Ήπειρο, όλα από την ιδιωτική συλλογή του Κ. Καλυμνιού, χαίρει της εκτίμησης ολόκληρου του πολιτικού κόσμου της Βικτώριας και είναι προς τιμήν του ίδιου ότι συνέδραμε ώστε να εκτίθεται στον χώρο της Βουλής. Επεσήμανε, επίσης, ότι είναι πρώτη φορά που η πολιτιστική κληρονομιά των Ελλήνων εκτίθεται στο χώρο της Βουλής με αυτόν τον πρωτότυπο τρόπο.
Στη συνέχεια, ο Κωνσταντίνος Καλυμνιός έκανε μια σύντομη σύνοψη της Έκθεσης, θέτοντας τις αρχές της ενδυματολογικής παράδοσης της Ηπείρου στα Ομηρικά χρόνια και συσχετίζοντας την Πηνελόπη με τις Ηπειρώτισσες στον αργαλειό τους, υφαίνοντας ενώ έλειπαν οι άντρες τους στην ξενιτιά. Αν και πολλές Ηπειρώτισσες έφεραν μαζί τους τον αργαλειό στην Αυστραλία, νομίζοντας ότι θα τους ήταν χρήσιμος, δεν υπήρχε πλέον ανάγκη γι’ αυτό το εργαλείο και έτσι δεν χρησιμοποιείται πλέον, αλλά οι μνήμες που εγείρει και οι παραδόσεις που γέννησε υπάρχουν ακόμη ζωντανές στις φλέβες των μεταναστευτικών γενιών των Ελλήνων στην Μελβούρνη, κι όχι μόνο.
Το πρωτότυπο της Έκθεσης, τόνισε ο Κωνσταντίνος Καλυμνιός, έγκειται στο γεγονός ότι αποτελεί μια αφήγηση της πολυπολιτιστικής δομής της κοινωνίας της Ηπείρου, η οποία συχνά αγνοείται από το κέντρο. Ενίοτε η Ήπειρος ήταν στο μεταίχμιο πολιτισμών, γλωσσών και θρησκειών, όπου στον χώρο αυτό συνυπήρχαν Ελληνόφωνοι, Βλαχόφωνοι, Αλβανόφωνοι και Τουρκόφωνοι, Μουσουλμάνοι, Χριστιανοί και Εβραίοι, κι αυτό άλλωστε φαίνεται στην τέχνη της κοσμηματοποιίας και στις ενδυμασίες του καιρού εκείνου.
Η Έκθεση αυτή, μέσω των ογδόντα αντικειμένων που την απαρτίζουν, αποσκοπεί λοιπόν στο να επισημάνει αυτό το πολυπολιτιστικό στοιχείο, να εντοπίσει πού συναντιούνται και που διαφέρουν τρεις πολιτισμοί στο χώρο της τέχνης, εικάζοντας ότι αυτό το φαινόμενο προδιάθεσε τους Έλληνες μετανάστες της Ηπείρου να ασπαστούν τον πολυπολιτισμό στην Βικτωριανή εκδοχή του και να συνεισφέρουν αποτελεσματικά σ’ αυτόν.
Ο χοροδιδάσκαλος της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας Μελβούρνης και Βικτωρίας, Νίκος Παπαευθυμίου, στη συνέχεια, έκανε μια παρουσίαση φορεσιών από διάφορα διαμερίσματα της Ελλάδος που σχετίζονται με την παράδοση της Ηπείρου, λόγω των δραστηριοτήτων Ηπεριρωτών εμπόρων και κυρατζήδων. Τις φορεσιές αυτές τις φόρεσαν για την παρουσίαση παιδιά του χορευτικού συγκροτήματος της Κοινότητας.
Τα εγκαίνια έγιναν παρουσία βουλευτών και εκπροσώπων όλων των κομμάτων, του προέδρου της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας Μελβούρνης και Βικτωρίας, Βασίλη Παπαστεργιάδη, και άλλων παροικιακών παραγόντων, ενώ αίσθηση προκάλεσε η παρουσία πολλών επισκεπτών μη ελληνικής καταγωγής.
(http://neoskosmos.com)