Τα βραβεία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Με την απονομή των Βραβείων στα διαγωνιστικά τμήματα ολοκληρώθηκε χτες το βράδυ, σε μια εντυπωσιακή τελετή λήξης στο θέατρο «Απόλλων» στον Πύργο Ηλείας, το επετειακό 20ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους.

Η γιορτή των παιδιών, όπως συνηθίζεται να λέγεται το φεστιβάλ που κλείνει αισίως δυο δεκαετίες, έδωσε για άλλη μια φορά τον καλύτερο εαυτό της μέσα από την προβολή ταινιών που ψυχαγωγούν, κυρίως όμως προβληματίζουν και ενημερώνουν. Γιατί σε κανένα άλλο κινηματογραφικό φεστιβάλ στην Ελλάδα παιδιά και νέοι όλων των ηλικιών, καθώς και ενήλικες, δεν «ταξιδεύουν» σε περιοχές του κόσμου με τόσο ευφάνταστο και δημιουργικό τρόπο, ακόμα και αν η θεματολογία των φιλμ δεν είναι πάντα η πιο ευχάριστη. Στόχος, εξάλλου, του Φεστιβάλ δεν είναι να δείξει την καθημερινότητα μέσα από ένα ροζ σύννεφο, αλλά να αποκαλύψει στα παιδιά όλες τις πτυχές της αληθινής ζωής.

Ως προς τα βραβεία, Καλύτερη Ταινία Μεγάλου Μήκους κρίθηκαν οι «Μέρες της Φράουλας», του Wiktor Ericsson, παραγωγή Σουηδίας – Πολωνίας, για την αποτελεσματική κινηματογραφική αποτύπωση της κοινωνικής ανισότητας στην Ευρώπη, Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας το «Μπλουζ της σχολικής αυλής» της Maria Ericsson από τη Σουηδία για την ολοκληρωμένη απόδοση μιας ημέρας από την επίπονη ζωή δυο μικρών αδελφών και Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων το «Απ’ τον κήπο του», του Quentin Haberham, από το Ηνωμένο Βασίλειο, για την εξαιρετικά προσεγμένη χειροποίητη υλοποίηση και για το επίκαιρο θέμα της ταινίας.

Τα βραβεία των διαγωνιστικών τμημάτων και οι ειδικές μνείες ανακοινώθηκαν στην κατάμεστη από νεανικό κυρίως κοινό αίθουσα, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λυδίας Κονιόρδου. «Σήμερα το Φεστιβάλ Ολυμπίας ολοκληρώνει την 20ετή διοργάνωσή του και όλοι αισθανόμαστε την ίδια χαρά: Όσοι απόλαυσαν ταινίες από όλο τον κόσμο, οι διαγωνιζόμενοι μικροί και μεγάλοι που είδαν τις ταινίες τους να προβάλλονται στο κοινό, τους διοργανωτές που έφεραν σε πέρας μια μεγάλη διοργάνωση, η οποία ενισχύει τη φήμη της χώρας στο εξωτερικό κι εμείς γιατί εμπιστευτήκαμε τον θεσμό που αντιπροσωπεύει την Ελλάδα στο εξωτερικό στον ευαίσθητο αυτό τομέα» δήλωσε μεταξύ άλλων η κ. Κονιόρδου, ανακοινώνοντας παράλληλα δυο σημαντικές πρωτοβουλίες: την αύξηση από το 2018 κατά 25% της επιχορήγησης του ΥΠΠΟΑ προς το Φεστιβάλ και την προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας για την περαιτέρω ανάπτυξή του.

Επίσης, πολύ σημαντική ήταν η παρέμβαση της υπουργού, όταν παιδιά από τα Κύθηρα, που συμμετείχαν με ταινία τους στο φεστιβάλ (Camera Zizanio), πληροφόρησαν το κοινό ότι το νησί τους δεν διαθέτει καμία κινηματογραφική αίθουσα. «Θα συμβάλουμε για τη δημιουργία αίθουσας κινηματογράφου στα Κύθηρα» είπε χαρακτηριστικά η κ. Κονιόρδου.

Άλλα βραβεία

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας πήρε η ταινία «Το ροκ συγκρότημα του χωριού» της Rima Das από την Ινδία, που συνεχίζει το μαγικό ρεαλισμό της ινδικής σχολής του κινηματογράφου, εστιάζοντας στο δυναμισμό της πλέον αδικημένης κοινωνικής τάξης.

Το Βραβείο Σεναρίου Ταινίας Μεγάλου Μήκους πήγε στο «Μικρό λιμάνι» και στην Iveta Grófová, παραγωγή Σλοβακίας, Τσεχίας και Ουγγαρίας, που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα.

Το Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Αγοριού σε Ταινία Μεγάλου Μήκους πήρε ο Makan Nathan Diarra για το “Wallay” (παραγωγή Γαλλίας, Μπουρκίνα Φάσο και Κατάρ), καθώς ο μικρός κατάφερε χωρίς τεχνάσματα να μεταδώσει ολοζώντανα τα αισθήματα ενός περίπλοκου και απαιτητικού ρόλου.

Το Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Κοριτσιού σε Ταινία Μεγάλου Μήκους πήρε η Bhanita Das για «Το ροκ συγκρότημα του χωριού». Η φυσική της παρουσία, σε συνδυασμό με το απέραντο υγρό τοπίο ενός χωριού στην Ινδία, συνθέτει μια αρμονία που αγκαλιάζει την εσωτερική δύναμη της μικρής.

Ειδική μνεία πήραν επίσης οι ταινίες «Λευκή γέφυρα» (για τη δύναμη της αλληλεγγύης) και «Το ροκ συγκρότημα του χωριού» για τη θαυμάσια αποτύπωση εξαιρετικά δύσκολων στιγμών ενός μαγικού κόσμου.

Τα Βραβεία Καλύτερης Ταινίας Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους, Σκηνοθεσίας και Ταινίας Ντοκιμαντέρ Μεσαίου και Μικρού Μήκους απέσπασαν, αντίστοιχα, τα φιλμ «Ακούγοντας τη Σιωπή» της Mariam Chachia από τη Γεωργία  (μια πολύ συμπονετική παρατήρηση ενός ανάπηρου παιδιού με εκπληκτικά ταλέντα), «Για να γίνω αυτός που ήμουν» των Jing Jeon και Chang – Yong Moon από τη Νότια Κορέα (για τον ποιητικό τρόπο αφήγησης και το εξαιρετικό εικαστικό σκεπτικό) και «Η αναμονή» του Emil Langballe από τη Δανία, που αναφέρεται στην αφόρητη κατάσταση στην οποία εισέρχεται μια οικογένεια στην προσπάθειά της να πάρει άσυλο και να κλείσει το ζήτημα των εγγράφων τους στην Ευρώπη.

Ειδικές μνείες στο τμήμα αυτό πήραν οι ταινίες «Καγιάγιο, τα υποζύγια» της Mari Bakke Riise από τη Νορβηγία (ένα φιλμ για την ισότητα των φύλων και την παιδική εκμετάλλευση), «Ανεπιθύμητο παιδί» (παραγωγή Σουηδίας- Νορβηγίας), για τον προσωπικό τρόπο που προσεγγίζει σημαντικά πολιτικά θέματα, όπως τα δικαιώματα της γυναίκας και του παιδιού, και το “Life animated” του Roger Ross Williams από τις ΗΠΑ, που απεικονίζει πώς ένα αυτιστικό παιδί βρήκε τη φωνή του μέσα από τη δύναμη του κινηματογράφου.

Βραβεία παιδιών

Και τα παιδιά όμως κρίνουν στο Φεστιβάλ Ολυμπίας. Έτσι, όπως είθισται, κάθε διαγωνιστικό τμήμα είχε και φέτος τη δική του Κριτική Επιτροπή Παιδιών, που έδωσε τα δικά της βραβεία.

Συγκεκριμένα, το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους πήγε στο «Αγόρι στη γέφυρα» του Πέτρου Χαραλάμπους από την Κύπρο (επειδή είχε ανατρεπτικό σενάριο, αγωνία και οι ρόλοι των παιδιών αποδόθηκαν σωστά, δίνοντας το κλίμα μιας κλειστής κοινωνίας), το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας στο «Χρυσόψαρο» του Γιώργου Αγγελόπουλου από την Ελλάδα (επειδή είχε πρωτότυπο και ωραίο νόημα, έντονη μουσική και καλές ερμηνείες) και το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων στα «Δίδυμα νησιά» των Manon Sailly, Charlotte Sarfati, Christine Jaudoin, Lara Cochetel, Raphaël Huot &Fanny Teisson από τη Γαλλία, γιατί στα παιδιά άρεσαν πολύ τα γραφικά, η ιστορία και το δίδαγμα που περνούσε για τη διαφορετικότητα και τη δίψα για εξουσία.

Τέλος, η παιδική κριτική επιτροπή έδωσε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους στο «Ανεπιθύμητο παιδί» του Knutte Wester (παραγωγή Σουηδίας – Νορβηγίας) για την πρωτοτυπία του ντοκιμαντέρ, που συνδύασε εξαίσιες τεχνικές εικόνας και ήχου, αλλά και ευαισθησία στη θεματολογία, ενώ το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Μικρού & Μεσαίου Μήκους πήγε στο «Μια θέση για μένα», της Marie-Clémentine Dusabejambo από τη Ρουάντα, γιατί έδωσε το μήνυμα ότι ο σεβασμός και η αποδοχή στην διαφορετικότητα είναι κάτι για το οποίο αξίζει να μάχεσαι συνεχώς.

Ειδική Μνεία πήρε η «Ζωή κινούμενη», του Roger Ross Williams από τις ΗΠΑ, διότι η ιστορία του Owen και της οικογένειάς του αποδεικνύει πώς μπορεί να ξεπεραστεί οποιαδήποτε δυσκολία με αγάπη, υπομονή, κατανόηση και θέληση.

Camera Zizanio

Φυσικά, δεν μπορούσαν να λείψουν και τα βραβεία της Camera Zizanio, των ταινιών που έφτιαξαν παιδιά από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Φέτος, στο πλαίσιο του δημοφιλούς θεσμού, διαγωνίστηκαν 238 ταινίες που δημιούργησαν μαθητές σχολείων από 40 χώρες, μια επιλογή που έγινε από ένα σύνολο πλέον των 1.800 ταινιών οι οποίες υποβλήθηκαν φέτος στην Camera Zizanio.

(in.gr)